Przejdź do głównej zawartości

Sylwetka twórcza i dzieła Georga Baselitza



Hans-Georg Bruno Kern urodził się w 1938 roku w historycznym Kamieńcu, dzisiejszym Kamenz w Saksonii. Swoich sił próbował najpierw w Dreźnie, jednakże tamtejsza Akademia Sztuk Pięknych nie przyjęła młodego Kerna. Więcej szczęścia miał we wschodnim Berlinie, choć i tam spotkał się z niezrozumieniem i odrzuceniem. Pierwsze kroki w artystycznym świecie zaczął stawiać w Berlinie zachodnim. Tam też stał się Georgem Baselitzem, a obecnie najważniejszym i jednym z najdroższych artystów całych Niemiec. Pod koniec lat 50. Baselitz udał się w podróż po stolicach światowej sztuki. Zawitał  w Amsterdamie, Cassel i w Paryżu. Zapoznał się wtedy z teoriami Kandinskiego i Malewicza, choć najbardziej znamienny wpływ na jego charakter artystyczny mieli jemu współcześni twórcy amerykańskiego ekspresjonizmu jak Jackson Pollock czy Philip Guston. Ważnym momentem w jego karierze były lata 60., kiedy to wszedł na niemiecką scenę już nie jako Hans Kern, ale jako Georg Baselitz i zaczął tworzyć we własnej estetyce – dla jednych postmodernistycznej, dla innych neoekspresjonistycznej. W 1963 roku wokół niemieckiego malarza zrobiło się głośno, gdy jego pierwszą wystawą indywidualną w Galerii Werner & Katz w Berlinie uznano za obsceniczną. Skandal dotyczył dwóch dzieł. Pierwsze to Die Großer Nacht im Eimer przedstawiało onanizującego się chłopca z fryzurą przypominającą Hitlera, natomiast drugie Nackter Mann – nagiego mężczyznę.  Oba obrazy otrzymały nie tylko zakaz publicznego eksponowania, ale również zostały skonfiskowane przez ówczesne władze. Po dwóch latach walki sądowej artyście udało się je odzyskać. Obecnie uznaje się je za dwa istotne dzieła w historii sztuki powojennej i za najdroższe dzieło w zbiorach Muzeum Ludwig w Kolonii. Tam też można je dzisiaj oglądać. Końcówka lat 60. związana była z „odwróconymi” obrazami, na których artysta przedstawiał odwrócone do góry nogami sylwetki ludzkie. Realizacje te otworzyły kolejny kluczowy w karierze Baselitza okres twórczy. „Odwrócone” obrazy są obecnie bardzo poszukiwanymi przez kolekcjonerów obiektami. Małe płótno tego typu trudno jest zdobyć za kwotę mniejszą niż 100 tys. dol. Łatwiej dostępne są natomiast rysunki twórcy z tego okresu, które można kupić za 10 tys. dol. Jednakże do najtrudniejszych do zdobycia dzieł Baselitza zdecydowanie należą charakterystyczne rzeźby, które autor zaczął tworzyć po 40 roku życia. Brutalnie ciosane w drewnie głowy i sylwetki ludzkie niemal nigdy nie docierają na rynek wtórny, a kiedy już tak się stanie, przynoszą milionowe zyski.  Najnowsze prace Baselitza, który tworzy  obecnie w Monachium, zdecydowanie muszą poczekać, aż nabiorą odpowiedniej wartości. Ich średnie ceny osiągają zwykle nie więcej niż 15-55 tys. dolarów, choć prognozuje się wzrost cen w miarę upływu czasu.




Georg Baselitz, Die Große Nacht im Eimer, 1963, źródło: Muzeum Ludwig w Kolonii







Georg Basselitz, Wir Daheim, źródło: Muzeum Frieder Burda






Georg Basselitz, Gut grau, źródło: Fondazione per l’Arte Moderna e Contemporanea CRT we Włoszech




Marta Michalska









Komentarze

  1. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dzieła Marcela Duchampa

KIM BYŁ MARCEL DUCHAMP? Marcel Duchamp, a właściwie Henri-Robert-Marcel Duchamp (ur. 28 lipca 1887 w Blainville-Crevon, zm. 2 października 1968 w Neuilly-sur-Seine) był francuskim malarzem i szachistą. Marcel Duchamp pochodził z rodziny artystów: był bratem rzeźbiarza Raymonda Duchamp-Villona malarza fowisty, rysownika i grawera Jacques’a Villona i malarki Suzanne Duchamp. Po raz pierwszy wystawiał swoje dzieła w 1909 na Salonie Niezależnych i Salonie Jesiennym w Paryżu. Początkowo obracał się w kręgu fowistów, nawiązywał też do Cézanne’a, symbolizmu i kubizmu. Od połowy lat 30. współpracował z surrealistami, uczestnicząc w ich wystawach. W 1942, podczas okupacji Paryża przez Niemców, osiadł na stałe w Nowym Jorku, a trzynaście lat później otrzymał amerykańskie obywatelstwo. TWÓRCZOŚĆ DUCHAMPA Wczesne prace Duchampa były głównie postimpresjonistyczne. Eksperymentował z klasycznymi technikami oraz tematami takimi jak kubizm oraz fowizm. Zapytany kiedyś o inspiracje, któr

Sztuka ludowa. Na szkle malowane- Ewelina Pęksowa

Ewelina urodziła się 18 października 1928 r. w Zakopanem w góralskiej rodzinie. Jej ojciec Stanisław Zubek był sławnym producentem nart tzw. „zubków”. W 1939 roku ukończyła zakopiańskie gimnazjum „Szarotka”. Jeszcze przed wojną poznała swojego przyszłego męża, starszego od niej o 9 lat Władysława Pęksowa. W czasie okupacji działał w konspiracji i ukrywał się w Krakowie. W 1944 r. pobrali się pod fałszywym nazwiskiem Wojdyna. Po wojnie wrócili do Zakopanego. W tym czasie Ewelina pomagała ojcu w produkcji nart, szyła swetry i czapki dla narciarzy czy zajmowała się ogrodem. W 1964 r. zaczęła się jej historia ze sztuką. Zaczęła od rzeźbienia w drewnie. Tworzyła ikony. Zawsze zostawiała słoje, bo według niej nadawały obrazowi swój wyraz. Dwa lata później przeszła na malowanie na szkle. Jej sztuka zyskała wielką sławę w kraju i za granicą, a oryginalny styl malowania wyróżnia ją zdecydowanie spośród innych malarzy ludowych. Od 1973 r. brała udział w kilkudzies

Obrazy Pieta Mondriana

Piet Mondrian urodził się w 1872 w Holandii. Przez jakiś czas był nauczycielem rysunku, jednak to mu nie wystarczało. Postanowił opuścić dom rodzinny i udać się do Amsterdamu, gdzie zapisał się na Akademię Sztuk Pięknych (Rijksakademie). W pierwszym okresie swojej tw órczości Mondrian malował przede wszystkim pejzaże. Jednym z najważniejszych motywów znajdujących się na jego pracach było drzewo.  Piet Mondrian, Czerwone drzewo, olej na pł ótnie, źródło: Gemeentemuseum Na powyższym obrazie od razu rzuca nam się w oczy zestawienie kolorów. Połączenie żywych barw drzewa z posępnymi tła pasuje tu do siebie. Wszystko oddziałuje jako całość. Ważnym i przełomowym momentem w życiu Pieta Mondriana było zamieszkanie w Paryżu. Malarz związał się tam z ruchem kubistycznym, który mocno wpłynął na jego sztukę. Odnalazł nowe   źródło inspiracji - miasto, plakaty, ulice sprowadzane do najprostszych form. Na obrazie "Still Life with Gingerpot I" dos