Przejdź do głównej zawartości

Graffiti jako tekst kultury

Graffiti to umieszczanie elementów wizualnych na murach, przedmiotach lub obiektach znajdujących się w przestrzeni publicznej. Samo słowo „graffiti” stanowi liczbę mnogą włoskiego wyrazu „graffito”, co oznacza „drapać”, „skrobać”. Jest to nazwa zbiorcza dla wszelkich napisów, rysunków i obrazków, które zostały naniesione bez zezwolenia na murach, płotach, pomnikach i innych obiektach. Graffiti uliczne powstaje przeważnie przy użyciu kolorowych farb w sprayu. Najczęściej są to krótkie teksty i rysunki, a czasami również duże malowidła.

Czy jest to sztuka?

Malarze graffiti, którzy przekształcili się w artystów, a samo graffiti w rodzaj „sztuki ulicznej”. Współcześnie istnieją firmy i organizacje, które zamawiają malowidła zainspirowane graffiti do naniesienia na ich budynkach, by nieco je rozweselić .
Graffiti jako tekst kultury ?

Uważam, że jak najbardziej tak, ponieważ artyści wyrażają w ten sposób swoje emocje, światopogląd tak jak w innych rodzajach sztuki jak np. przez muzykę albo poezje .Graficiarze w swoich dziełach nawiązują często do tego co ich męczy, co dzieje się w ich środowisku a nawet kraju . Nie potrzeba im poezji ani piosenek aby barwnie zobrazować ich wizje i przesłania. Graffiti to najbardziej dogłębna wizja ich światopoglądu, przekazywana nie tylko dla środowiska ulicy ale również dla przechodniów. To najprostsza ale i najbardziej refleksyjna forma wyrażania opinii.


                                             Malowidło 3D ,,Solny Świat'' w Wieliczce


Przestrzenne graffiti






Marta Kubicka

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzieła Marcela Duchampa

KIM BYŁ MARCEL DUCHAMP? Marcel Duchamp, a właściwie Henri-Robert-Marcel Duchamp (ur. 28 lipca 1887 w Blainville-Crevon, zm. 2 października 1968 w Neuilly-sur-Seine) był francuskim malarzem i szachistą. Marcel Duchamp pochodził z rodziny artystów: był bratem rzeźbiarza Raymonda Duchamp-Villona malarza fowisty, rysownika i grawera Jacques’a Villona i malarki Suzanne Duchamp. Po raz pierwszy wystawiał swoje dzieła w 1909 na Salonie Niezależnych i Salonie Jesiennym w Paryżu. Początkowo obracał się w kręgu fowistów, nawiązywał też do Cézanne’a, symbolizmu i kubizmu. Od połowy lat 30. współpracował z surrealistami, uczestnicząc w ich wystawach. W 1942, podczas okupacji Paryża przez Niemców, osiadł na stałe w Nowym Jorku, a trzynaście lat później otrzymał amerykańskie obywatelstwo. TWÓRCZOŚĆ DUCHAMPA Wczesne prace Duchampa były głównie postimpresjonistyczne. Eksperymentował z klasycznymi technikami oraz tematami takimi jak kubizm oraz fowizm. Zapytany kiedyś o inspiracje, któr

Sztuka ludowa. Na szkle malowane- Ewelina Pęksowa

Ewelina urodziła się 18 października 1928 r. w Zakopanem w góralskiej rodzinie. Jej ojciec Stanisław Zubek był sławnym producentem nart tzw. „zubków”. W 1939 roku ukończyła zakopiańskie gimnazjum „Szarotka”. Jeszcze przed wojną poznała swojego przyszłego męża, starszego od niej o 9 lat Władysława Pęksowa. W czasie okupacji działał w konspiracji i ukrywał się w Krakowie. W 1944 r. pobrali się pod fałszywym nazwiskiem Wojdyna. Po wojnie wrócili do Zakopanego. W tym czasie Ewelina pomagała ojcu w produkcji nart, szyła swetry i czapki dla narciarzy czy zajmowała się ogrodem. W 1964 r. zaczęła się jej historia ze sztuką. Zaczęła od rzeźbienia w drewnie. Tworzyła ikony. Zawsze zostawiała słoje, bo według niej nadawały obrazowi swój wyraz. Dwa lata później przeszła na malowanie na szkle. Jej sztuka zyskała wielką sławę w kraju i za granicą, a oryginalny styl malowania wyróżnia ją zdecydowanie spośród innych malarzy ludowych. Od 1973 r. brała udział w kilkudzies

Obrazy Pieta Mondriana

Piet Mondrian urodził się w 1872 w Holandii. Przez jakiś czas był nauczycielem rysunku, jednak to mu nie wystarczało. Postanowił opuścić dom rodzinny i udać się do Amsterdamu, gdzie zapisał się na Akademię Sztuk Pięknych (Rijksakademie). W pierwszym okresie swojej tw órczości Mondrian malował przede wszystkim pejzaże. Jednym z najważniejszych motywów znajdujących się na jego pracach było drzewo.  Piet Mondrian, Czerwone drzewo, olej na pł ótnie, źródło: Gemeentemuseum Na powyższym obrazie od razu rzuca nam się w oczy zestawienie kolorów. Połączenie żywych barw drzewa z posępnymi tła pasuje tu do siebie. Wszystko oddziałuje jako całość. Ważnym i przełomowym momentem w życiu Pieta Mondriana było zamieszkanie w Paryżu. Malarz związał się tam z ruchem kubistycznym, który mocno wpłynął na jego sztukę. Odnalazł nowe   źródło inspiracji - miasto, plakaty, ulice sprowadzane do najprostszych form. Na obrazie "Still Life with Gingerpot I" dos