Marek
Kijewski był polskim rzeźbiarzem. Urodził
się w 1955 roku w Gdańsku, zmarł 19 sierpnia 2007 w Warszawie.
W latach 1981-85 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Wraz z Mirosławem Bałką i Mirosławem Filonikiem współtworzył formację artystyczną Neue Bieremiennost (w latach 1985-87). W tym okresie tworzył głównie prace figuratywne związane z nurtem tak zwanej Nowej Ekspresji. Od 1987 r., zaczął wykorzystywać w swojej twórczości światło (jarzeniówki, neony), wprowadził barwy (przede wszystkim barwę niebieską, czerwoną i białą), oraz symbolikę często zaczerpniętą z pism teologa prawosławnego Pawła Fłorenskiego. Od 1996 roku pracował razem ze swoją partnerką Małgorzatą Malinowską „Kocur”, mieszkał i tworzył w Warszawie.
W połowie lat
90. artysta rozszerzył pole zainteresowań o obszar szeroko pojętej współczesnej
kultury wizualnej, głównie kultury masowej i zaczął tworzyć prace z
wykorzystaniem nieartystycznych materiałów, często zaczerpniętych z życia
potocznego, takich jak: beton, pianka poliuretanowa, pawie pióra, dojrzałe
jeżyny cukrowe, rogi byka, guma, puszki po piwie, prezerwatywy, orzechy
włoskie, sklejka, klocki LEGO, konopie, a także 24-karatowe złoto.
Rozszerzenie
pola zainteresowań szło w parze z kontynuacją wątków z kultury wysokiej, tropów
prowadzących do kanonów kultury światowej, odniesień do filozofii i religii. Ta
sfera sygnalizowana była użyciem szlachetnych materiałów, takich jak złoto płatkowe,
brąz, środki halucynogenne, szlachetne kamienie oraz formalnym nawiązaniem do
klasycznych form rzeźbiarskich, jak totem, obelisk, posąg, popiersie, pomnik
konny.
W 2007 roku
Marek Kijewski zaprosił grupę zaprzyjaźnionych artystów na plener "Bifurkacje"
w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Udział w nim wzięli Małgorzata
Malinowska, Piotr
Kurka, Robert
Rumas, Julita
Wójcik, Joanna
Rajkowska, Oskar
Dawicki, Robert
Jurkowski, Leszek Golec i Tatiana
Czekalska, a wśród
zaproszonych twórców byli też Mirosław
Bałka i Tomasz
Stańko. Kijewski
wykonał podczas pobytu w Orońsku prototyp pracy Pierwszy
element, która w zamyśle artysty miała się składać z
trzynastu figurek siedzących piesków odlanych z żywicy. Z piersi każdego z nich
"wyrastało" duże serce - Kijewski planował podczas wystawy
poplenerowej umieścić tam niewielkie ilości materiału wybuchowego, aby serca
piesków eksplodowały (ze względów bezpieczeństwa ostatecznie porzucił ten
pomysł). Dwanaście figurek w kolorach niebieskim i czerwonym oraz jedna złota
nawiązywały symboliką barw do sfery ducha (kolor niebieski), sfery materii
(kolor czerwony) i czystej energii (złoto). Praca nie została ukończona przez
artystę, który zmarł wkrótce po zakończeniu pleneru. Udało się ją jednak
zrekonstruować na podstawie zachowanych szkiców oraz wzorca-prototypu i została
pokazana wraz z pracami innych artystów na wystawie poplenerowej
"Bifurkacje" w Orońsku w 2008 roku.
Przykładowe
prace artysty:
1
11.
„Języki
starożytne” 1995r.
12.
„Rozmyślania
króla Zygmunta III na temat kobiety upadłej na duchu” 1987r.
13.
„Św.
Sebastian”
kamila Hałabuda
Komentarze
Prześlij komentarz