Przejdź do głównej zawartości

Hipermarket jako tekst kultury

 Hipermarkety to stosunkowo nowe wytwory kultury. Na pierwszy rzut oka są zwyczajnym miejscem robienia  zakupów. Jednak nie tylko. Są one tekstami kultury, a także same tworzą kulturę. 

 Nasuwa się myśl, dlaczego hipermarkety są tekstami kultury. Odpowiedź jest prosta. W komercyjny sposób dążą do sprzedania jak największej ilości towaru. Docierają do podświadomości klientów nakłaniając ich do zakupu pewnych produktów. Robią to poprzez kolory, kształty, hasła reklamowe. Nawet ułożenie towaru na półce ma wpływ na zbyt. Zabawki i produkty dla dzieci są wykładane w zasięgu ich rąk. Produkty droższe na wysokości naszego wzroku. Również rozmieszczenie alejek w sklepach nie jest przypadkowe. Przykładowo, aby dostać się po chleb musimy minąć kilkanaście alejek w których czeka na nas wiele pokus. Wielkie banery z promocjami, zapach świeżego pieczywa a nawet muzyka skłaniają nas do zrobienia większych zakupów. 

Reklamy są także tekstem kultury. Wpływają one znacznie na nasze zachowania w hipermarkecie. Pracownicy, ich stroje, kolorystyka czy chociażby logo danego sklepu zaliczamy również do wytworów kultury. 
 Hipermarkety stały się nieodłącznym elemantem naszej kultury, są miejscem spotkań, tradycją. Tak, świąteczny szał zakupowy zakorzenił się na tyle w kulturze, że można nazwać to rytuałem. Główną cechą wielkich sklepó jest inny wytwór kultury-konsumpcjonizm.

 Podsumowując, markety są tekstami kultury. Biorą udział w wielu aspektach naszego życia a także wpływają na nasz światopogląd, zachowania czy inne twory.





Daria Zacha

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzieła Marcela Duchampa

KIM BYŁ MARCEL DUCHAMP? Marcel Duchamp, a właściwie Henri-Robert-Marcel Duchamp (ur. 28 lipca 1887 w Blainville-Crevon, zm. 2 października 1968 w Neuilly-sur-Seine) był francuskim malarzem i szachistą. Marcel Duchamp pochodził z rodziny artystów: był bratem rzeźbiarza Raymonda Duchamp-Villona malarza fowisty, rysownika i grawera Jacques’a Villona i malarki Suzanne Duchamp. Po raz pierwszy wystawiał swoje dzieła w 1909 na Salonie Niezależnych i Salonie Jesiennym w Paryżu. Początkowo obracał się w kręgu fowistów, nawiązywał też do Cézanne’a, symbolizmu i kubizmu. Od połowy lat 30. współpracował z surrealistami, uczestnicząc w ich wystawach. W 1942, podczas okupacji Paryża przez Niemców, osiadł na stałe w Nowym Jorku, a trzynaście lat później otrzymał amerykańskie obywatelstwo. TWÓRCZOŚĆ DUCHAMPA Wczesne prace Duchampa były głównie postimpresjonistyczne. Eksperymentował z klasycznymi technikami oraz tematami takimi jak kubizm oraz fowizm. Zapytany kiedyś o inspiracje, któr

Sztuka ludowa. Na szkle malowane- Ewelina Pęksowa

Ewelina urodziła się 18 października 1928 r. w Zakopanem w góralskiej rodzinie. Jej ojciec Stanisław Zubek był sławnym producentem nart tzw. „zubków”. W 1939 roku ukończyła zakopiańskie gimnazjum „Szarotka”. Jeszcze przed wojną poznała swojego przyszłego męża, starszego od niej o 9 lat Władysława Pęksowa. W czasie okupacji działał w konspiracji i ukrywał się w Krakowie. W 1944 r. pobrali się pod fałszywym nazwiskiem Wojdyna. Po wojnie wrócili do Zakopanego. W tym czasie Ewelina pomagała ojcu w produkcji nart, szyła swetry i czapki dla narciarzy czy zajmowała się ogrodem. W 1964 r. zaczęła się jej historia ze sztuką. Zaczęła od rzeźbienia w drewnie. Tworzyła ikony. Zawsze zostawiała słoje, bo według niej nadawały obrazowi swój wyraz. Dwa lata później przeszła na malowanie na szkle. Jej sztuka zyskała wielką sławę w kraju i za granicą, a oryginalny styl malowania wyróżnia ją zdecydowanie spośród innych malarzy ludowych. Od 1973 r. brała udział w kilkudzies

Obrazy Pieta Mondriana

Piet Mondrian urodził się w 1872 w Holandii. Przez jakiś czas był nauczycielem rysunku, jednak to mu nie wystarczało. Postanowił opuścić dom rodzinny i udać się do Amsterdamu, gdzie zapisał się na Akademię Sztuk Pięknych (Rijksakademie). W pierwszym okresie swojej tw órczości Mondrian malował przede wszystkim pejzaże. Jednym z najważniejszych motywów znajdujących się na jego pracach było drzewo.  Piet Mondrian, Czerwone drzewo, olej na pł ótnie, źródło: Gemeentemuseum Na powyższym obrazie od razu rzuca nam się w oczy zestawienie kolorów. Połączenie żywych barw drzewa z posępnymi tła pasuje tu do siebie. Wszystko oddziałuje jako całość. Ważnym i przełomowym momentem w życiu Pieta Mondriana było zamieszkanie w Paryżu. Malarz związał się tam z ruchem kubistycznym, który mocno wpłynął na jego sztukę. Odnalazł nowe   źródło inspiracji - miasto, plakaty, ulice sprowadzane do najprostszych form. Na obrazie "Still Life with Gingerpot I" dos