Tadeusz Kantor – urodził się 6 kwietnia 1915 w Wielopolu
Skrzyńskim ( województwo podkarpackie ), a zmarł 8 grudnia 1990 w Krakowie. Był
on znany na świecie jako wybitna, oryginalna osobowość teatru XX wieku.
Stworzył własną grupę teatralną oraz spektakle naznaczone piętnem poetyki
kształtowanej pod wpływem doświadczania konsekwencji skomplikowanego
prywatno-publicznego, galicyjskiego rodowodu. W Polsce odegrał wiele ról,
głównie w środowisku krakowskim, z którym był emocjonalnie i artystycznie
związany. Kantor studiował w krakowskiej ASP (1934-39), gdzie jego nauczycielem
był m.in. Karol Frycz, malarz i scenograf. Ciężko przyrównać go do jakiejś
dziedziny sztuki. Był animatorem życia artystycznego, teoretykiem sztuki i
praktykiem, w tym malarzem (m.in. pasjonatem i promotorem taszyzmu) i jednym z pierwszych w Polsce
twórców happeningu. Przede wszystkim zaś był człowiekiem teatru: autorem,
reżyserem, scenografem, aktorem. Jako malarz przez długi czas pełnił funkcję
medium, przetwarzającego artystyczne impulsy napływające do Polski z zachodniej
Europy. Tuż po wojnie krótko malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo
uproszczonymi postaciami; ich posępny nastrój podkreślała ciemna tonacja barwna
i chropowata faktura. ("Kompozycja", 1944-1945). Później przyszedł
czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce
"Ponad-ruchy",1948). W drugiej połowie lat 50. obrazy Kantora
urzekały stroną wizualną: wibracjami plam, linii, barw; zarazem jednak robiły
wrażenie, jakby autor podchodził do materii malarskiej w sposób
"użytkowy" ("Oahu", 1957). Nieco później artysta tworzył
liczne asamblaże i ambalaże - kompozycje pół przestrzenne, w których aplikowane
na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmioty (koperty, torby, parasole)
przeistaczały obraz w relief ("Mr. V Prado - Infantka", 1965;
"Emballage", 1967; "Ambalaż - przedmioty, postacie", 1967).
Spośród bogatej literatury poświęconej artyście należy odnotować m.in. pracę
Wiesława Borowskiego "Tadeusz Kantor" (1982), książkę Mieczysława
Porębskiego "Deska" (1997), tom studiów różnych autorów zatytułowany
"W cieniu krzesła" (1997) oraz dokumentację współpracy malarza z
warszawską Galerią Foksal (1999). Już podczas okupacji stworzył w Krakowie
podziemny teatr eksperymentalny, który odegrał rolę scalającą środowisko ludzi
sztuki. Jego kontynuację stanowił powstały w roku 1956 teatr Cricot 2. Pierwszą
premierą grupy (1956) była „Mątwa” według Witkiewicza. Już w tym przedstawieniu
Kantor zastosował elementy dla jego przedstawień charakterystyczne – aktorzy
poruszający się niczym kukły, technika gry utrzymana w charakterze niemego
filmu. W drugim przedstawieniu Cricot 2 - Cyrku wg dramatu malarza i członka
zespołu Kazimierza Mikulskiego odnaleźć można było kolejny rozpoznawalny
element ówczesnych widowisk Kantora - ambalaż, w tym wypadku czarne plastikowe
worki, którymi szczelnie opakowywał aktorów. Ambalaż miał pozbawiać aktorów i
przedmioty właściwego im kształtu, czynić z nich niezróżnicowaną materię.
Aktorzy w przedstawieniu "W małym dworku" wg Witkiewicza (1961) -
byli traktowani na równi z przedmiotami, zostali całkowicie pozbawieni
indywidualności. Następnie została wprowadzona idea "teatru zerowego"(1962-1964),
pozbawionego akcji dziania się. Jego najpełniejszą realizacją był spektakl
"Wariat i zakonnica"także wg Witkiewicza, wystawiony przez Kantora w
1963 roku. W roku 1965 powstają pierwsze polskie happeningi
-"Cricotage" i "Linia podziału".
http://www.fokus.tv/news/co-to-jest-taszyzm-kto-uprawial-ten-rodzaj-malarstwa-abstrakcyjnego/1789
– hiperłącze w słowie taszyzm
Gabrysia Stachlewska
Komentarze
Prześlij komentarz