Przejdź do głównej zawartości

Dzieła Kurta Schwittersa



   Awangarda to kierunek w sztuce XX wieku wypierający się wszystkich dotychczasowych zasad, styli czy tradycji panujących w malarstwie, literaturze, rzeźbiarstwie czy muzyce.  Jest to odstępstwo od norm kiedyś uważanych za niezmienne w świecie artystów. Wizjonerzy chcieli wyrazić siebie tworząc nowy świat i szukając miejsca na oddaniu się tego co czują nie zważając na rzeczywistość.
   Jedym z przedstawicieli dadaizmu( któy był kierunkiem wywodzącym się od awangardy)jest Kurt Schwistter, który był dadaistą w każdym calu jednak nie został przyjęty do Klubu Dada. Jest on zaliczany do najciekawszych artystów minionego stulecia. Stworzył swój własny dadaistyczny ruch pod nazwą ,,MERZ''. Urodził sie 20 czerwca 1887r., a zmarł 8 stycznia 1948r.




  Nazwa  ,,MERZ'' zrodziła się przypadkiem, gdy artysta ujrzał napis Kommerz- und Privatbank. Chociaż wyrazu Merz próżno było szukać w słownikach, to nasuwał on różne skojarzenia, do czego zachęcał sam autor. Asocjacji było sporo. Merz swoim brzmieniem przypominał Kommerz (handel), ale równie dobrze mógł pochodzić od słowa Herz (serce), Scherz (figiel) lub März (marzec) – kojarząc się z przypływem wiosennej energii. Rzecz jednak nie w semantyce. Jednosylabowe Merz było surogatem równie krótkiego „dada”, którym Schwittersowi zabroniono się posługiwać. Merz było więc dla niego dokładnie tym samym, czym „dada” było dla całego dadaizmu: nie znaczyło nic konkretnego, a równocześnie oznaczało wszystko, co wiązało się z osobą, twórczością i życiem Kurta Schwittersa – było jego znakiem firmowym. Była to również nazwa czasopisma, które prowadził Kurt.





  W sztuce MERZ Kurt nie opierał sie tylko na farbach palecie i płótnie ale wszystkim w czym dostrzegł piękno i było wokół niego. Nieistotne jest przy tym, czy użyte materiały były już dla jakiegoś innego celu uformowane, czy też nie. Kółko od dziecinnego wózka, siatka druciana, szpagat i wata są równie dobre jak farba. Artysta tworzy przez wybór materiałów, ich rozdział i odkształcenie. Odkształcenie materiałów może nastąpić już przez samo ich rozłożenie na powierzchni obrazu. Wzmaga je jeszcze ich rozdrobnienie, pogięcie, przesłonięcie albo pomalowanie. W malarstwie Merz wieczko od skrzynki, karta do gry, skrawek gazety stają się płaszczyzną, kawałek szpagatu, pociągnięcie pędzla albo ołówka – linią, siatka druciana, przemalowanie albo naklejenie śniadaniowego papieru – laserunkiem, a wata – nadaniem miękkości. Malarstwo Merz dąży do bezpośredniego wyrazu przez skrócenie drogi od intuicji do naoczności. Słowa te mają ułatwić wczucie się w moją sztukę tym, którzy gotowi są uczciwie za mną podążać. Wielu tego nie zechce. Ci będą odbierać moje nowe prace tak, jak robili to zawsze, kiedy pokazało się coś nowego: z oburzeniem i urąganiem”.
  Schwitters pracował pod własnym szyldem Merz tworząc Merzbild - kolaże i asamblaże. Z różnego rodzaju odpadków cywilizacji: druków, etykiet, tapet, kawałków drewna komponował wysublimowane kompozycje. W pierwszej fazie kreowania dzieła dochodził do głosu przypadek, absurd, spontaniczność i swoboda. Potem jednak dawał o sobie znać bardzo zdyscyplinowany zmysł porządkujący autora. Dzięki temu powstawały prace wyszukane pod względem kompozycyjnym i kolorystycznym, w których wszystko znajdowało swoje naturalne miejsce.
 


  Merzbau to konstrukcja łącząca architekturę, rzeźbę i malarstwo i to w sposób nieznany wcześniej, bo przy użyciu odpadków, żeby nie powiedzieć „śmieci”. Merzbau składała się z wielu nisz, do których Schwitters systematycznie wkładał najróżniejsze, nikomu już niepotrzebne przedmioty: raz był to pukiel włosów, innym razem jakiś nieważny świstek, kiedy indziej fiolka z moczem. Przedmioty te pochodziły od rodziny i przyjaciół artysty. Istniały więc groty Mondriana, Arpa, Doesburga, Malewicza i wielu innych. Kiedy nisze wypełniały się rupieciami, Schwitters zamurowywał je tworząc nowe. I tak Merzbau rozrastała się i rozrastała. A że to swoje opus vitae Schwitters budował we własnej trzypiętrowej kamienicy, wkrótce na drodze rozrastającej się wzwyż konstrukcji stanął sufit. Niewiele się zastanawiając artysta przebił wtedy strop i kontynuował pracę na wyższej kondygnacji. Potem przebił kolejny strop i jeszcze jeden.
 

Merz i Merzbild równocześnie, była przesuwaniem, a nawet zacieraniem granic między sztuką a życiem. Artysta traktował kolumnę bardzo osobiście, poświęcał jej większość swojego czasu, aż w końcu Merzbau stała się jego biografią. Schwitters budował trzy Merzbau: w Hanowerze, w Lysaker pod Oslo, dokąd wyemigrował po dojściu Hitlera do władzy, i wreszcie w Anglii, w Lake District pod Ambleside. Hanowerska Merzbau uległa całkowitemu zniszczeniu, gdy w czasie alianckich nalotów w budynek Schwittesa trafiła bomba. Na przeszkodzie ukończenia norweskiej Kolumny stanęła inwazja hitlerowców na Norwegię, a brytyjską Merzbau przerwała śmierć artysty Zresztą Schwitters i tak nie dokończyłby swojego dzieła – był jednym z tych, dla których bardziej liczy się droga niż sam cel; jednym z tych, którzy nie ustają w twórczej pracy.

 

Katarzyna Caputa

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzieła Marcela Duchampa

KIM BYŁ MARCEL DUCHAMP? Marcel Duchamp, a właściwie Henri-Robert-Marcel Duchamp (ur. 28 lipca 1887 w Blainville-Crevon, zm. 2 października 1968 w Neuilly-sur-Seine) był francuskim malarzem i szachistą. Marcel Duchamp pochodził z rodziny artystów: był bratem rzeźbiarza Raymonda Duchamp-Villona malarza fowisty, rysownika i grawera Jacques’a Villona i malarki Suzanne Duchamp. Po raz pierwszy wystawiał swoje dzieła w 1909 na Salonie Niezależnych i Salonie Jesiennym w Paryżu. Początkowo obracał się w kręgu fowistów, nawiązywał też do Cézanne’a, symbolizmu i kubizmu. Od połowy lat 30. współpracował z surrealistami, uczestnicząc w ich wystawach. W 1942, podczas okupacji Paryża przez Niemców, osiadł na stałe w Nowym Jorku, a trzynaście lat później otrzymał amerykańskie obywatelstwo. TWÓRCZOŚĆ DUCHAMPA Wczesne prace Duchampa były głównie postimpresjonistyczne. Eksperymentował z klasycznymi technikami oraz tematami takimi jak kubizm oraz fowizm. Zapytany kiedyś o inspiracje, któr

Sztuka ludowa. Na szkle malowane- Ewelina Pęksowa

Ewelina urodziła się 18 października 1928 r. w Zakopanem w góralskiej rodzinie. Jej ojciec Stanisław Zubek był sławnym producentem nart tzw. „zubków”. W 1939 roku ukończyła zakopiańskie gimnazjum „Szarotka”. Jeszcze przed wojną poznała swojego przyszłego męża, starszego od niej o 9 lat Władysława Pęksowa. W czasie okupacji działał w konspiracji i ukrywał się w Krakowie. W 1944 r. pobrali się pod fałszywym nazwiskiem Wojdyna. Po wojnie wrócili do Zakopanego. W tym czasie Ewelina pomagała ojcu w produkcji nart, szyła swetry i czapki dla narciarzy czy zajmowała się ogrodem. W 1964 r. zaczęła się jej historia ze sztuką. Zaczęła od rzeźbienia w drewnie. Tworzyła ikony. Zawsze zostawiała słoje, bo według niej nadawały obrazowi swój wyraz. Dwa lata później przeszła na malowanie na szkle. Jej sztuka zyskała wielką sławę w kraju i za granicą, a oryginalny styl malowania wyróżnia ją zdecydowanie spośród innych malarzy ludowych. Od 1973 r. brała udział w kilkudzies

Obrazy Pieta Mondriana

Piet Mondrian urodził się w 1872 w Holandii. Przez jakiś czas był nauczycielem rysunku, jednak to mu nie wystarczało. Postanowił opuścić dom rodzinny i udać się do Amsterdamu, gdzie zapisał się na Akademię Sztuk Pięknych (Rijksakademie). W pierwszym okresie swojej tw órczości Mondrian malował przede wszystkim pejzaże. Jednym z najważniejszych motywów znajdujących się na jego pracach było drzewo.  Piet Mondrian, Czerwone drzewo, olej na pł ótnie, źródło: Gemeentemuseum Na powyższym obrazie od razu rzuca nam się w oczy zestawienie kolorów. Połączenie żywych barw drzewa z posępnymi tła pasuje tu do siebie. Wszystko oddziałuje jako całość. Ważnym i przełomowym momentem w życiu Pieta Mondriana było zamieszkanie w Paryżu. Malarz związał się tam z ruchem kubistycznym, który mocno wpłynął na jego sztukę. Odnalazł nowe   źródło inspiracji - miasto, plakaty, ulice sprowadzane do najprostszych form. Na obrazie "Still Life with Gingerpot I" dos