Przejdź do głównej zawartości

Co to jest postmodernizm?



Postmodernizm jest to ogólne określenie nowego nurtu w kulturze współczesnej, który powstał od schyłku XIX wieku do ostatnich dekad XX wieku. Stanowiący krytykę nowoczesnej cywilizacji opartej na idei racjonalnego i jednolitego porządku istniejącego w świecie. Pojęcie postmodernizmu jest ściśle powiązane z pojęciem modernizmu, którego istotą jest kult nowości i postępu. Postmodernizm  następuje w porządku historycznym po modernizmie (racjonalizmie) (post – oznacza po łacinie oznacza 'po', a modernus – nowoczesny, współczesny). Przejawia się on m.in. w filozofii, literaturze czy sztuce.  

Jako prąd intelektualny i filozoficzny postmodernizm kwestionuje znaczenie racjonalnych działań, obiektywności nauki, metodycznego dochodzenia do prawdy. Podważa sens uniwersalnych etyk, całościowych doktryn filozoficznych. Propaguje model życia bez norm, pluralizm przekonań, relatywizm światopoglądowy, przyzwolenie dla wszelkich odmienności.
Postmodernistyczna postawa odnoszona jest w tradycji filozoficznej, do takich myślicieli jak Henri Bergson, czy też Friedrich Nietzsche, który podważył możliwość dotarcia do prawdy obiektywnej twierdząc, że ,, nie ma faktów, są tylko interpretacje’’. Ale bezpośrednimi postmodernistami byli tacy filozofowie jak: Jean-Francois Lyotard (termin ‘postmodernizm’ po raz pierwszy pojawił się w dziele pt. ,,La condition postmoderne. Rapport sur le savoir” w 1979), Jacques Derrida, a także Richard Rorty.

W literaturze postmodernizm oznacza negację elitarnego modernizmu, dążenie do ujawniania umownego charakteru form literackich, fabuły, narracji, zainteresowanie formami nieczystymi rodzajowo i stylowo, częste stosowanie cytatu, parodii, persyflażu (fr. persiflage - przemówienie ironiczne i kpiące) oraz pastiszu (z fr. pastiche – 'utwór naśladowczy'). Znani twórcy postmodernistycznej literatury to m.in.: G. García Márquez, S. Rushdie, C. Fuentes, J. Barth, Th. Pynchon, W. Burroughs, D. Barthelme, E. Doctorow, M. Kundera i U. Eco.
Postmodernistyczną sztukę cechuje rezygnacja z awangardowego, wyprzedzającego swoją epokę kultu nowości i odwoływanie się do historycznych stylów, negacja funkcjonalizmu w architekturze i konstruktywizmu w plastyce, w aspekcie socjologiczno-kulturowym podporządkowanie komercyjnym strategiom środków komunikowania i rynku sztuki. 

Termin postmodernizm został zastosowany w odniesieniu do architektury w połowie XX w. (po raz pierwszy użył go Joseph Hadnut w 1945), a w latach 80. zaistniał w malarstwie i rzeźbie. W architekturze stosuje się do nazwania zjawisk tak różnych, jak: new classicism, różne postaci historyzmu, łącznie z kiczowatym budownictwem, neokonstruktywizm, manipulujący formami architektury skrajnie awangardowej lat 20. XX w., tzw. styl high-tech (high-technology — współczesny odpowiednik architektury inżynieryjnej XIX w.). Pojawiły się także koncepcje krytyków: neoklasycyzm Jencksa, neomanieryzm B. Olivy, neobarok G. Scarpetty. Przykładami architektury uznawanej za postmodernistyczną są m.in.: Urząd Miejski w Portland, Piazza d’Italia w Nowym Orleanie, Wielki Łuk w dzielnicy Défense w Paryżu czy gmach Towarzystwa Ubezpieczeń Lloyda w Londynie. 

Za postmodernistyczne malarstwo i rzeźbę uchodzą transawangardy, czyli odmiana tendencji ekspresjonistycznych w sztuce współczesnej (np. S. Chia), Neuen Wilden (np. G. Baselitz). W tym kręgu mieści się również twórczość m.in.: J. Dokoupila, J. Koonsa, B. Woodrowa, niektóre praktyki medialne, ale również tzw. nowe malarstwo lat 80. — pastisz salonowego malarstwa XIX w.





*przykłady postmodernizmu w architekturze : 



            ,,Ph. Johnson AT&T Building w Nowym Jorku na Manhattanie (ob. Sony Building)’’


                                          Charles Moore ,,Piazza d'Italia, New Orleans” 


 
                                             Wielki Łuk w dzielnicy Défense w Paryżu


 Katarzyna Wiltos





Źródła :
https://sjp.pwn.pl/sjp/postmodernizm;2572194.html
http://www.wszpwn.com.pl/pl/artykuly-1/postmodernizm.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Transawangarda





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzieła Marcela Duchampa

KIM BYŁ MARCEL DUCHAMP? Marcel Duchamp, a właściwie Henri-Robert-Marcel Duchamp (ur. 28 lipca 1887 w Blainville-Crevon, zm. 2 października 1968 w Neuilly-sur-Seine) był francuskim malarzem i szachistą. Marcel Duchamp pochodził z rodziny artystów: był bratem rzeźbiarza Raymonda Duchamp-Villona malarza fowisty, rysownika i grawera Jacques’a Villona i malarki Suzanne Duchamp. Po raz pierwszy wystawiał swoje dzieła w 1909 na Salonie Niezależnych i Salonie Jesiennym w Paryżu. Początkowo obracał się w kręgu fowistów, nawiązywał też do Cézanne’a, symbolizmu i kubizmu. Od połowy lat 30. współpracował z surrealistami, uczestnicząc w ich wystawach. W 1942, podczas okupacji Paryża przez Niemców, osiadł na stałe w Nowym Jorku, a trzynaście lat później otrzymał amerykańskie obywatelstwo. TWÓRCZOŚĆ DUCHAMPA Wczesne prace Duchampa były głównie postimpresjonistyczne. Eksperymentował z klasycznymi technikami oraz tematami takimi jak kubizm oraz fowizm. Zapytany kiedyś o inspiracje, któr

Sztuka ludowa. Na szkle malowane- Ewelina Pęksowa

Ewelina urodziła się 18 października 1928 r. w Zakopanem w góralskiej rodzinie. Jej ojciec Stanisław Zubek był sławnym producentem nart tzw. „zubków”. W 1939 roku ukończyła zakopiańskie gimnazjum „Szarotka”. Jeszcze przed wojną poznała swojego przyszłego męża, starszego od niej o 9 lat Władysława Pęksowa. W czasie okupacji działał w konspiracji i ukrywał się w Krakowie. W 1944 r. pobrali się pod fałszywym nazwiskiem Wojdyna. Po wojnie wrócili do Zakopanego. W tym czasie Ewelina pomagała ojcu w produkcji nart, szyła swetry i czapki dla narciarzy czy zajmowała się ogrodem. W 1964 r. zaczęła się jej historia ze sztuką. Zaczęła od rzeźbienia w drewnie. Tworzyła ikony. Zawsze zostawiała słoje, bo według niej nadawały obrazowi swój wyraz. Dwa lata później przeszła na malowanie na szkle. Jej sztuka zyskała wielką sławę w kraju i za granicą, a oryginalny styl malowania wyróżnia ją zdecydowanie spośród innych malarzy ludowych. Od 1973 r. brała udział w kilkudzies

Obrazy Pieta Mondriana

Piet Mondrian urodził się w 1872 w Holandii. Przez jakiś czas był nauczycielem rysunku, jednak to mu nie wystarczało. Postanowił opuścić dom rodzinny i udać się do Amsterdamu, gdzie zapisał się na Akademię Sztuk Pięknych (Rijksakademie). W pierwszym okresie swojej tw órczości Mondrian malował przede wszystkim pejzaże. Jednym z najważniejszych motywów znajdujących się na jego pracach było drzewo.  Piet Mondrian, Czerwone drzewo, olej na pł ótnie, źródło: Gemeentemuseum Na powyższym obrazie od razu rzuca nam się w oczy zestawienie kolorów. Połączenie żywych barw drzewa z posępnymi tła pasuje tu do siebie. Wszystko oddziałuje jako całość. Ważnym i przełomowym momentem w życiu Pieta Mondriana było zamieszkanie w Paryżu. Malarz związał się tam z ruchem kubistycznym, który mocno wpłynął na jego sztukę. Odnalazł nowe   źródło inspiracji - miasto, plakaty, ulice sprowadzane do najprostszych form. Na obrazie "Still Life with Gingerpot I" dos